Kerkelijk Bureau
Het Kerkelijk Bureau is eigenlijk, simpel gezegd, de ledenadministratie. Dat
betekent dat hier gegevens worden bijgehouden van iedereen die als lid van de
Protestantse Gemeente Meeden is ingeschreven.
Welke gegevens zijn dat?
Allereerst naam, adres en woonplaats. Maar ook
geboortedatum en -plaats. Verder zijn er gegevens omtrent doopdatum,
eventueel belijdenisdatum en huwelijksdatum, etc. vastgelegd.
Om goed inzicht in de gezinssamenstelling te krijgen wordt per gezin bijgehouden
op wiens naam het familieadres staat. Ook wordt bijvoorbeeld bijgehouden welk
adres maandelijks Rondom moet ontvangen.
Hoe wordt dit bijgehouden?
Bij ons gebeurt dat op twee manieren. Er is een computerbestand waarin alle
gegevens zijn opgeslagen en van waaruit vragen van bijvoorbeeld de
pastoraatsgroep of de kerkenraad worden beantwoord. Daarnaast is de Protestantse
Gemeente Meeden aangesloten bij de landelijke ledenadministratie van de PKN, het
zgn. LRP.
Hoe komen wijzigingen tot stand?
Wijzigingen komen van de leden zelf !
Mensen
moeten verhuizingen, huwelijken, uitschrijvingen e.d. zelf doorgeven. Om het
gemakkelijk te maken staan op de website van de Protestantse Gemeente Meeden
formulieren die men eenvoudig kan invullen om wijzigingen door te geven. En
natuurlijk kan een formulier altijd worden opgevraagd bij het kerkelijk bureau
of de scriba.
Ook via het LRP worden wijzigingen vastgelegd. Wijzigingen die via de
Gemeentelijke Basisadministratie in de landelijke ledenadministratie worden
vastgelegd kunnen dan als bevestiging worden gezien van de door de leden zelf
doorgegeven mutaties. Dit gebeurt echter alleen als in de Gemeentelijke
Basisadministratie is aangegeven dat u hiervoor toestemming hebt gegeven! In dat
geval vindt er dus een wisselwerking plaats met onze eigen gegevens.
Wat is de landelijke administratie?
In de kerkorde is vastgelegd dat alle leden van de PKN landelijk in een bestand
moeten worden bijgehouden. De naam van de landelijke administratie is: LRP (Leden
Registratie Protestantse Kerk). Hierin worden de persoonsgegevens
van alle leden bijgehouden aan de hand van de Gemeentelijke Basisadministratie
van de burgerlijke gemeente ( bij ons dus de gemeente Menterwolde ). Tenminste
wanneer daarin is aangegeven dat u daar toestemming voor geeft. Ook worden de
gegevens van de 'pastorale eenheid' (lees het gezin) vastgelegd. In onze
gemeente wordt (nog) geen gebruik gemaakt van de talloze extra mogelijkheden die
dit systeem nog biedt op het gebied van bv. Pastoraat en Financiën.
Wordt een geboorte ook doorgegeven?
Nee !
Alle wijzigingen, inschrijvingen en aanvullingen moeten worden doorgegeven
willen we de ledenadministratie van de Protestantse Gemeente Meeden op orde
houden. Maar zeker geboorten, want deze komen niet via de Gemeentelijke
Basisadministratie in het LRP binnen.
Hoe zit het met attestaties?
Iedereen kan zijn of haar gegevens opvragen bij het kerkelijk bureau. U krijgt
dan een overzicht van de in de ledenadministratie vastgelegde data. Die kan men
controleren, aanvullen en/of wijzigen. Op basis van deze gegevens kan ook een
attestatie worden opgemaakt, die men mee kan nemen naar de nieuwe woonplaats en
kerk. Ook via een melding via het LRP wordt de nieuwe gemeente geïnformeerd over
de verhuizing.
Kan ik ergens anders lid zijn?
Stel dat men inderdaad naar een andere gemeente gaat verhuizen en toch met de
Protestantse Gemeente Meeden wil
blijven meeleven. Kan dat? Gelukkig wel!
Maar geef dit door vóór u verhuisd ! Geef uw nieuwe adres op tijd door
aan het kerkelijk bureau om dit te regelen. Achteraf kan dit via een omweg
ook wel: door het opstellen van een formulier kan aangegeven worden dat men bij
de PG Meeden blijft horen. Dit formulier kan ook gedownload worden van de site.
Deze 'correctie' moet dan door uw nieuwe gemeente worden uitgevoerd.
Ruud Ugen